Pedagogisch klimaat
Wij willen een school zijn, waar een kind zich welkom voelt en met plezier naartoe gaat! In een fijn pedagogisch klimaat kan een kind groeien.
Bij ons op school…
- Voelen kinderen, hun ouders en de leerkrachten zich gezien
Iedereen is welkom, de deur staat open. Wij zijn een school waarbij we oog hebben voor elkaar en voor alle kinderen van de Mariaschool. - Is er een goede werksfeer
Het is rustig, gezellig en gemoedelijk in de klassen. De verwachtingen zijn duidelijk. - Zijn er duidelijke regels en is er structuur
De kinderen weten wat er van ze verwacht wordt en de dag is voorspelbaar door o.a. het dagritme. - Voelen de kinderen zich veilig
Doordat er regelmatig stil wordt gestaan bij hoe we met elkaar omgaan en onze normen en waarden. Daarnaast zijn de leerkrachten consequent in hun handelen en leren de kinderen met respect met ons en elkaar om te gaan. - Zijn de kinderen open
De kinderen durven te praten over fijne en minder fijne gebeurtenissen. - Wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling
Zie de onderstaande methodes.
Om de kinderen te ondersteunen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van:
- · Orka
- · Groepsgeluk
- · Goed Gedaan
- · Kom op voor jezelf
Lees hieronder verder voor meer informatie.
Orka
Wij werken in alle groepen met de methode ‘Orka’. Deze methode leert de kinderen ‘Superhelden’ in te zetten bij hun omgang met andere kinderen. De kinderen leren zo hoe zij kunnen reageren in verschillende situaties; dat er verschillende keuzes gemaakt kunnen worden in omgang met elkaar. Hierdoor hebben zij meer tools om kleine en grote problemen zelf op te lossen. Voor een filmpje van Orka klik hier.
Groepsgeluk
In alle groepen wordt ‘Groepsgeluk’ ingezet. Verschillende thema’s worden besproken die vanuit de kinderen zelf komen. Groepsgeluk helpt de leerlingen en de leerkrachten te zien wat er onderhuids speelt. Daardoor ontstaat er meer begrip voor elkaar en wordt er duidelijk wat er onder bepaald gedrag schuilgaat. Voor een filmpje van Groepsgeluk klik hier.
Goed Gedaan
Deze methode volgt het verhaal van een groepje kinderen dat allerlei avonturen meemaakt. N.a.v. deze situaties oefenen onze kinderen o.a. hoe ze kunnen samenwerken, hun mening kunnen geven, kunnen omgaan met emoties en kunnen luisteren.
Kom op voor jezelf
In groep 7 wordt op de Mariaschool de training ‘Kom op voor jezelf’ gegeven. Deze wordt verzorgd door de Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZZH). De training bestaat uit 11 lessen weerbaarheidstraining voor jongens en meisjes. De lessen geven de kinderen een realistische kijk op het leven. Ondanks dat de meeste mensen het goed bedoelen, zullen er momenten zijn dat kinderen voor zichzelf op moeten komen. Ze moeten kunnen onderhandelen of in andere situaties zelfs fors tegenwicht kunnen bieden. Met behulp van ‘Kom op voor jezelf’ leren kinderen op een positieve manier voor zichzelf op te komen.
Hoe volgen wij de kinderen?
Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling via het observatiesysteem ‘Kijk’ (kleuters) en het programma ‘Scol’ (groep 3 t/m 8). De leerkrachten en de leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen de vragenlijsten in. Wij bekijken de resultaten en zullen aan de hand hiervan kijken of er kinderen zijn die extra begeleiding nodig hebben of dat er in de groepen meer aandacht aan een onderwerp besteed moet worden.
Daarnaast wordt er twee keer per jaar een sociogram afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Dit geeft inzicht in de onderlinge verhoudingen in de klas.